poczekaj sekundkę…

gotowy na zmiany?

dzięki analizie biznesowej twoja firma ma możliwość rozwoju, a ja mogę tobie w tym rozwoju pomóc
dowiedz się więcej

Na czym polega siła Agile?

Ostatnie lata, jeżeli chodzi o podejście do programowania, upływały pod egidą ruchu agile. Nurt zaczął się kształtować od 2001 roku, kiedy to 17 osób ze środowiska IT opracowało wspólnie Manifest Agile, będący dokumentem przedstawiający listę ogólnych zasad budowy oprogramowania. Dokument ten w bardzo prostej i przejrzystej formie podkreśla wagę jakości finalnego produktu, który zawsze powinien powstawać przy ścisłej współpracy z klientem. Poznając potrzeby klienta, również te, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka, możemy dostosowywać finalny produkt do oczekiwań rynku, do rosnących potrzeb użytkowników końcowych oraz możemy poprzez produkt „uciekać” konkurencji budując własną przewagę konkurencyjną.

Agile nie powinien być rozumiany jako zestaw technik i odpowiednich zachowań. Agile jest bliższy filozofii biznesu, w której to sposób działania jest w sposób ciągły weryfikowany pod względem efektywności w dostarczaniu wysokiej jakości rozwiązań. Same techniki, standardy i procedury są wierzchołkiem góry lodowej i nie powinny być stosowane w oderwaniu od idei przyświecającej pracy nad danym projektem czy funkcjonowania firmy. Jeżeli techniki, standardy i procedury w jakikolwiek sposób mogą pomóc przy realizacji ważnego celu, to powinny być wzięte pod uwagę. W końcu testowanie nowych rozwiązań zawsze wiąże się z ryzykiem niepowodzenia i na stałe wpisane jest w rozwój innowacyjnego biznesu. Negatywną stroną technik, standardów i procedur jest ich nieadekwatne wykorzystywanie w sytuacji, gdy nie dają już żadnej wartości, a ich uzasadnienie ich istnienia nie jest przez nikogo weryfikowane. Z taką sytuacją mamy często do czynienia, gdy rzeczywistość zmienia się szybciej niż nasza możliwość postrzegania tych zmian.

agile

 

Na czym więc polega siła Agile?

Dzięki ciągłej weryfikacji tego co dzieje się w związku z naszym biznesem, mając przed oczyma nadrzędny cel, czyli dostarczanie wartościowych dla rynku rozwiązań, jesteśmy w stanie adekwatnie reagować na coraz szybciej zmieniające się otoczenie. Ogólne obszary, które można monitorować, a które są istotne prawie w każdym biznesie to np.:

– pracownicy i relacje między nimi,

– stosowane technologie,

– sposób komunikacji i proces przepływu kluczowych informacji,

– oczekiwania rynkowe i poszczególnych, ważnych dla nas klientów,

– możliwości finansowania nowych przedsięwzięć,

– benchmarking.

Idea zwinności jest coraz częściej doceniana nie tylko przez osoby mające styczność z obszarem IT, ale również przez osoby działające w obszarze sprzedaży, marketingu, produkcji, obsługi klienta. Bliższy kontakt z klientem, jego prawdziwymi potrzebami i oczekiwaniami skutkuje w lepszym rozumieniu kierunku, w którym powinniśmy zmierzać aby wytworzyć i dostarczyć dla niego taką wartość, za którą będzie chciał zapłacić. W dzisiejszym świecie biznesu, klient coraz bardziej oczekuje naszej elastyczności. Można by rzec, że stał się bardziej chimeryczny, ale myślę, że prawda leży gdzie indziej, a mianowicie w tym, że jego potrzeby zależą od potrzeb jego klientów. Agile sam w sobie nie daje gotowych recept na osiągnięcie sukcesu, ale wskazuje nowy sposób myślenia o tym co wytarzamy i w jaki sposób odpowiadamy na potrzeby dzisiejszego świata. Samo wykonanie zależy już od poszczególnych przedsiębiorstw, ich dojrzałości i stopnia w jaki są gotowe się zmieniać. Warto wychodzić z pudełka i szukać lepszych rozwiązań, pamiętając przy tym by dbać i pielęgnować rozwiązania, które się sprawdziły. Może czas na ich zmianę jeszcze nie przyszedł 🙂

Dodaj komentarz